18. MDAG: Halo Babciu + Seal Story + Pozdrawiam - spotkanie z twórcami filmów

18. MDAG: Halo Babciu + Seal Story + Pozdrawiam - spotkanie z twórcami filmów
Hello Grandma + Seal Story + Bless You

Polska, 2020
Reżyseria: Kamila Chojnacka | Bartłomiej Błaszczyński | Tatiana Chistova
Obsada:
Czas trwania: 75 min

Zestaw trzech filmów krótkometrażowych: trzy intymne historie, których bohaterowie w różny sposób radzą sobie z izolacją spowodowaną pandemią COVID-19. Filmowy zapis osobistego doświadczenia lockdownu reżyserki i jej rodziny, w tym mieszkającej osobno babci; historia Jakuba, który izolację spędza samotnie w… islandzkim Muzeum Duchów, Elfów i Zorzy Polarnej czy wreszcie – obraz pandemicznych realiów w Rosji, gdzie nagle wprowadzono przymusowy lockdown dla seniorów.


Po filmie spotkamy się z twórcami filmów: reżyserką filmu „Halo babciu” Kamilą Chojnacką i reżyserem „Seal Story” Bartłomiejem Błaszczyńskim oraz z producentem i pomysłodawcą filmu „Pozdrawiam” Maciejem Hamelą, z którymi porozmawiamy o wpływie pandemii na naszą codzienność, emocje i relacje z bliskimi oraz o realiach tworzenia kina w pandemii.



Halo babciu
 (Hello Grandma)
Polska / Poland, 2020, 29 min

Reżyseria / Directed by:  Kamila Chojnacka
Zdjęcia / Cinematography by: Kamila Chojnacka, Jakub Chojnacki
Producent / Producer:  Krystyna Doktorowicz
Produkcja / Production: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2021 – Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity: polska premiera / Millennium Docs Against Gravity Film Festiwal: Polish Premiere, 2020 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam


Polska opowieść o rodzinie, bliskości i trudach izolacji w czasie lockdownu wiosną 2020 roku. Reżyserka rejestruje swoje najbliższe otoczenie.

Opowieść o rodzinie, bliskości i trudach izolacji. Akcja filmu toczy się wiosną 2020. Reżyserka rejestruje swoje najbliższe otoczenie w czasie lockdownu. Oprócz niej bohaterami są jej mąż, 1,5-roczny syn oraz babcia, z którą łączy się jedynie telefonicznie. Nietypowy czas ogólnonarodowej kwarantanny daje rodzinie przestrzeń do cieszenia się codziennością. Jednak z czasem brak kontaktu ze światem zewnętrznym zaczyna doskwierać. Pojawia się tęsknota za normalnością i pierwsze konflikty. Napięcie potęguje babcia, która mimo troski całej rodziny, bagatelizuje wszystkie zasady bezpieczeństwa. Film dotyka radości, pragnień i tęsknot, które przeżywaliśmy wszyscy, gdy musieliśmy zostać w domach. 

"Hello Grandma" is a story about family, closeness and the difficulties of isolation. The directress films her family and immediate surroundings during the first lockdown in spring 2020. Over time, the lack of contact with the outside world begins to bother them... The tension is intensified by Kamila's grandma who ignores all safety rules.



..............................

Seal Story (Seal Story)
Polska / Poland, 2020, 16 min

Reżyseria / Directed by:  Bartłomiej Błaszczyński
Zdjęcia / Cinematography by: Jakub Adamiak
Producent / Producer:  Krystyna Doktorowicz
Produkcja / Production: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2021 – Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity: światowa premiera / Millennium Docs Against Gravity Film Festiwal: World Premiere, 2020 – Prix Europa, Poczdam / Prix Europa, Potsdam

W zamian za prace porządkowe bohater zamieszkuje w pustym muzealnym hotelu na Islandii i spędza cały lockdown sam – czując się jak jedyna osoba na świecie. 

Jakub  wyjechał  w  celach  zarobkowych  na  Islandię. Zamieszkał w niewielkiej miejscowości nad Oceanem Atlantyckim, utrzymując się z pracy w Muzeum Duchów, Elfów i Zorzy Polarnej. W wyniku wybuchu pandemii COVID-19 z dnia na dzień stracił zatrudnienie oraz możliwość powrotu do Polski. W zamian za  drobne  prace  porządkowe zamieszkał w  pustym muzealnym  hotelu, gdzie spędził cały lockdown zupełnie sam – czując się jak jedyna osoba na planecie.

Polish musician Jakub has been working in the Ghost, Elves and Northern Lights Museum in Iceland. When the COVID-19 pandemic breaks out, he loses his job and misses the last plane to Poland. He remains completely alone in the museum hotel for several months…

Jakub is a Polish musician who has been working in the Ghost, Elves and Northern Lights Museum in Iceland. When the COVID-19 pandemic breaks out, he loses his job and misses the last plane to Poland. He remains completely alone in the museum hotel for several months, with no friends or family. Because of constant flights cancellations he still can't go back to Poland, and just waits.



..............................

Pozdrawiam  (Bless You)
Polska / Poland, 2020, 31 min

Reżyseria / Directed by: Tatiana Chistova
Zdjęcia / Cinematography by: Marina Lewaszowa
Producent / Producer: Maciek Hamela
Produkcja / Production: Impakt Film
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2021 – Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity: premiera polska / Millennium Docs Against Gravity Film Festiwal: Polish Premiere, 2020 – DOK Leipzig / DOK Leipzig 

Gdy w Rosji wybuchła pandemia Covid-19, rząd wprowadził bezwzględny nakaz izolacji dla wszystkich osób starszych. Drastyczne środki miały na celu ochronę tych, którzy znajdują się w grupie najwyższego ryzyka, jednak wywołały też olbrzymi społeczny niepokój. Miliony osób zostało zamkniętych w swoich mieszkaniach, niektórzy bez kontaktu z najbliższą rodziną, dostępu do lekarstw, a nawet jedzenia. Dla szukających pomocy w tej niecodziennej sytuacji utworzono miejską infolinię, w której konsultantki codziennie odbierały setki telefonów od zdesperowanych i zdezorientowanych mieszkańców. Te krótkie rozmowy ukazują niepokoje tych, którzy dorastali w Związku Radzieckim, a po upadku komunizmu zostali w dużej mierze pozostawieni samym sobie.

Pejzaż różnorodnych głosów łączy się tu z wizualną podróżą po Sankt Petersburgu, przedstawiającą zawiłości architektury postsowieckiej. W finale filmu rozpacz rozmów zderza się z państwowymi obchodami Dnia Zwycięstwa, na które przychodzą wielotysięczne tłumy. Jedynymi nieobecnymi są seniorzy, którzy pozostają zamknięci w swoich mieszkaniach.


As the Covid-19 pandemic takes its death toll in Russia, the government imposes a strict round-the-clock curfew on its population of elderly. The drastic measures aim at protecting those who are the most vulnerable, but the distress among the people grows rapidly.  Millions are stranded in their flats, some without immediate family, access to medication and even food. A municipal helpline is established for those seeking help in this extraordinary situation and this film documents the hundreds of phone calls received each day. These short conversations give a rare insight into the anxieties of those who grew up in Soviet Union and have largely been left to fend for themselves after the fall of communism. 

This heterogeneous array of voices merges with a visual journey into the Saint Petersburg city scape depicting the intricacies of post-Soviet architecture, in particular firewalls through which, over the years, people have illegally pierced windows in attempt to lure sunlight into the dim apartments of the Khrushchev era.  We discover the city through static shots where glimpses of the epidemic can be spotted as well as rare moments when the elderly venture out of their apartments despite the imposed curfew. 

In the film’s finale the despair of the conversations is juxtaposed with Victory Day Celebrations which roll out interrupted with crowds gathering in the streets of Saint Petersburg. The only absentees are the elderly who are still locked down in their flats.



..............................................................................................
Ceny biletów:

18 zł - bilet normalny
15 zł - cena bilety pojedynczego przy zakupie jednorazowym 3 lub więcej biletów na dowolne seanse festiwalowe (opcja dostępny jedynie w kasie kina)


Legenda emisji

Kup / Rezerwuj bilet
Anulowane
Brak miejsc
Ostatnie wolne miejsca
Sprzedaż online zakończyła się

Galeria

Instytucja Filmowa SILESIA FILM