LEKCJE FILMOWE CZYLI JAK CZYTAĆ KINO.
Zapraszamy na kolejną odsłonę naszego cyklu, w ramach którego tropimy to, co niezwykłe, wyjątkowe, inne w niekończącej się historii kina.
Tym razem tematem przewodnim będzie „ cielesność filmu”. A może – „ciałowość filmu”, jak postulował Karol Irzykowski prawie sto lat temu?
Ciała ekranowych postaci – „niebiańskie” ciała gwiazd użyczają nam, widzom swojej ulotności, a zarazem swoich sensów i znaczeń. Są wehikułem naszej obecności i uczestnictwa w magii kina.
Filmom można postawić pytanie: „Pokaż mi jak traktujesz ciało na ekranie, a powiem ci, do jakiego gatunku, konwencji i stylu przynależysz”
Nad tym fenomenem, przed każdym seansem, zastanawiać się będą autorzy cyklu, filmoznawcy - dr Anita Skwara i Mariusz Ciszewski.
4.10 Ciało zmysłowe
NIAGARA
reż. Henry Hathaway
w rolach gł. Marilyn Monroe, Joseph Cotten, Max Showalter.
USA 1953 , 92 min
Małżeństwo Rose i George Loomisowie mieszkają w niewielkim motelu położonym po kanadyjskiej stronie Niagary. On, po przejściach wojennych, zestresowany, z depresją. Ona, piękna, zmysłowa blondynka urodą i stylem bycia przyciąga uwagę mężczyzn. Kiedy pojawia się kochanek kiełkuje się pomysł zamordowania małżonka.
Post Scriptum: Kim w istocie była Marilyn Monroe? Normą Jean Baker – zgodnie z jej prawdziwym nazwiskiem? Ucieleśnieniem kobiecego ideału piękna? Ikoną masowej wyobraźni?