Pod elektrycznymi chmurami

Pod elektrycznymi chmurami
Pod elektricheskimi oblakami

Polska, Rosja, Ukraina, 2015
Gatunek: dramat
Scenariusz: Aleksei German Ml.
Reżyseria: Aleksei German Ml.
Obsada: Louis Franck, Merab Ninidze, Viktoria Korotkova
Czas trwania: 137 min

 

  Hipnotyzującą podróż w głąb rosyjskiej duszy. Film na miarę "Lewiatana", który sięga jeszcze dalej.

   Nagrodzony za zdjęcia na tegorocznym 65. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie (Srebrny Niedźwiedź za zdjęcia dla Eugenija Priwina i Sergieja Michalczuka), film "POD ELEKTRYCZNYMI CHMURAMI" w reżyserii Aleksieja Germana jr to przeplatające się wzajemnie historie o Rosji na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat - kraju, w którym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość nieustannie się przenikają, a każda z tych perspektyw jest równie silna i przeciwstawia się pozostałym.

     Film składa się z siedmiu przeplatających się ze sobą wątków, których akcja toczy się między latem a zimą, zarówno w dużych miastach, jak i w oddalonych zakątkach współczesnej Rosji. Bohaterowie bardzo różnią od siebie, ale próbują odnaleźć się w Rosji, gdzie stare miesza się z nowym. To zbiór przenikających się wzajemnie historii o kraju, w którym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość nieustannie się przenikają, a każda z tych tradycji jest równie silna i przeciwstawia się innym.

   ...Robotnik z Kirgizji, który nie mówi po rosyjsku, przyjeżdża do Moskwy. Nagle znajduje się na innej planecie - nikt nie rozumie jego języka, ani nawet prób mówienia po rosyjsku... Rodzeństwo przyjeżdża z Europy, by odziedziczyć majątek po zmarłym ojcu. Wracają do ogromnego pustego domu, opuszczonego przez służących, wywołującego złe przeczucia... Młody żołnierz, który nie dostał się na wydział filologiczny uniwersytetu. W czasie swojego pierwszego dnia odkrywania życia na wojnie, na granicy Rosji, natychmiast trafia pod ostrzał... Czternastoletni chłopiec idzie na targ książek kupić książki fantasy. Przy stoisku z książkami nieprzyjemny mężczyzna zaczepia go pytaniem, czy jest Żydem. Chłopiec boi się - wyczuwa szóstym zmysłem, że jest w niebezpieczeństwie. Odpowiada, że nie jest Żydem, tylko Hobbitem z Hobbitonu. ... Rosyjscy malarze: Malewicz, Pietrow-Wodkin i inni. Nikt ich już nie potrzebuje...

   Mężczyzna oszczędza pieniądze, żeby kupić laptopa z ekranem 3-D, na ulicy spotyka dziewczynę, podobną do aktorki ze starego włoskiego filmu... Czterdziestoletni architekt dzień przed swoimi urodzinami uświadamia sobie, że nie chce więcej być tym, kim jest - chce prowadzić inne życie, ale nie wie dokładnie jak ma ono wyglądać...

   Reżyser o filmie:

   Najciekawszą rzeczą była dla mnie próba uchwycenia ogólnego wrażenia o kraju niewiarygodnie różnorodnym, pełnym przeciwności, znajdującym się pomiędzy przeszłością, przyszłością a teraźniejszością, poprzez ukazanie splotu ludzkich mikrohistorii. Uchwycenie tego wyślizgującego się nam poczucia rzeczywistości, w której żyjemy. Amerykańską depresję znamy z filmów Chaplina. Wizerunek powojennych Włoch pokazuje nam włoska kinematografia. Rosja lat 20/30-tych jest znana z filmów Wiertowa lub Eisensteina. Obrazu współczesnej Rosji nie ma. Dlatego jednym z podstawowych zadań jest znalezienie wizerunku rosyjskiej współczesności. (...). Każda z nowel przedstawia inny, różniący się od poprzedniego punkt widzenia. Jak na meczu piłkarskim, żeby zobaczyć najważniejsze, czyli właściwą grę, reżyser cały czas musi zmieniać punkt obserwacji - pokazywać mecz z różnych stron. Tak samo jest tutaj, na przykład nowela, której akcja toczy się dwadzieścia lat temu, w czasach Związku Radzieckiego, jest konieczna dla zrozumienia tej długiej drogi, którą pokonał kraj, z kolei nowela o wojnie rozgrywająca się na Kaukazie jest po to, żeby pokazać na ile kruchy jest dobrobyt miast. Życie emigranta przeciwstawia się historii o spadkobiercach wielkiego majątku. To jest swoisty obraz rzeczywistości w całej jej głębi i szczegółach. Każdy z bohaterów ma swoją "traumę" (...)

   Zwarta, opowiedziana z rozmachem, pełna melancholii i wściekłości parabola, która za pomocą siedmiu połączonych ze sobą historii zgłębia chorą duszę współczesnej Rosji. (...) Reżyser powoli tworzy swą filmową mozaikę kawałek po kawałku, nasycając ją odwołaniami do rosyjskiej historii, polityki, sztuki, literatury, kwestii społecznych, żąda zaangażowania od widzów

Lee Marshall, Screen Daily



ZWIASTUN

Legenda emisji

Kup / Rezerwuj bilet
Anulowane
Brak miejsc
Ostatnie wolne miejsca
Sprzedaż online zakończyła się

Instytucja Filmowa SILESIA FILM