„POWSTANIE WARSZAWSKIE” to pierwszy na świecie dramat wojenny non-fiction zmontowany w całości z materiałów dokumentalnych, opowiadający o tytułowym wydarzeniu poprzez historię dwóch młodych reporterów, świadków powstańczych walk.
Film wykorzystuje autentyczne kroniki filmowe z sierpnia 1944 r. Posiłkując się nowoczesną technologią koloryzacji i rekonstrukcji materiałów audiowizualnych oraz zapraszając do współpracy grupę znamienitych twórców, jego autorzy zrealizowali projekt, który nie ma odpowiednika w skali światowej. Sześć godzin oryginalnych kronik z Powstania Warszawskiego, 7 miesięcy pracy, zespół konsultantów ds. militariów, ubioru, architektury, urbanistów, varsavianistów i historyków; 1000 godzin konsultacji kolorystycznych, 1200 ujęć, 1440 godzin koloryzacji i rekonstrukcji, 112 tysięcy wybranych klatek, 648 tysięcy minut rekonstrukcji, 22 971 520 megabajtów danych – to tylko niektóre liczby pozwalające uświadomić sobie ogromny nakład pracy i środków włożonych w realizację projektu „Powstanie Warszawskie”. Efektem jest zrekonstruowany, pokolorowany, ściskający za gardło filmu, który ukazuje Powstanie Warszawskie z niespotykanym dotąd realizmem.
Bohaterami filmu są dwaj bracia, operatorzy Biura Informacji i Propagandy Armii Krajowej, którzy otrzymują zadanie dokumentowania wydarzeń Powstania. Chcą kręcić „prawdziwą” wojnę i robią wszystko, żeby przyłączyć się do jednego z powstańczych oddziałów. Początkowo dokumentują życie cywilów, pieczenie chleba, prace w kuchni czy drukarni. Takich materiałów oczekuje zresztą od nich ich dowódca, dając zadanie przygotowania kroniki, która ma być wyświetlona w kinie Palladium. Poszukując odpowiednich ujęć, wchodzą coraz głębiej w sam środek powstańczych walk. I w końcu udaje im się dołączyć do jednego z oddziałów, z którym idą na akcję. Wtedy potwierdza się stara prawda, że Bóg karze ludzi, spełniając ich najskrytsze marzenia – bracia mogą wreszcie nakręcić „prawdziwą” wojnę. Bohaterowie pojmują, że przyszło im uczestniczyć w czymś przekraczającym ich najśmielsze wyobrażenia – świat, w którym się znaleźli, to świat po apokalipsie. Uświadamiają sobie, że ich rolą jest udokumentowanie tej apokalipsy i ocalenie za wszelką cenę taśmy z materiałem...
Pomysł pokolorowania kronik Powstania Warszawskiego może w pierwszej chwili wydawać się zaskakujący, szczególnie że towarzyszące nam przez dziesięciolecia czarno- białe ilustracje, publikowane w książkach i albumach poświęconych Powstaniu, stały się trwałym elementem naszej zbiorowej wyobraźni. Zastosowanie koloru sprawiło, że dystans wobec widza został zmniejszony, a wydarzenia historyczne zyskały nowy wymiar i stały się bardziej realne. Przeszłość stała się – jak pisał Cyprian Kamil Norwid – dniem dzisiejszym, ,,tylko cokolwiek dalej”.